Sunday, April 19, 2009

JELEK

Jarum Emas: Nabil usah kalut
Oleh Adam Salleh

BARU setahun jagung, Ahmad Nabil Ahmad (ANA) melakar sejarah muncul Bintang Paling Popular Berita Harian (ABPBH 2008). Bukan mudah meraih anugerah berprestij itu, rata-rata artis maklum hakikat ini.

Ada yang berlakon sejak kecil, tidak kurang pulun keliling, dalam erti kata berlakon filem, drama dan teater, tetapi usahkan menjadi bintang paling popular, nama tersenarai top lima pun sakit.

Peminat, terutama pembaca, ada pilihan dan cita rasa tersendiri. Ini yang dikata rezeki untuk insan terpilih seperti Nabil menikmatinya. Kejayaan Nabil mengulangi sejarah Saiful Apek kerana lazimnya peminat kita retorik memilih kelompok artis kalangan penyanyi dan pelakon saja.

Kejayaan pelawak, itu dikira ‘rezeki tercampak’. <-- pakar dalam menklasifikasikan rezeki orang!! Cuma saya menanti giliran juruhebah radio yang mutakhir ini glamor sakan mengalahkan artis, walhal peranan mereka dengan bidang saya sama saja.

Masing-masing bertugas menyebar berita dan maklumat kepada pembaca. Berbanding juruhebah radio dan pengacara televisyen (TV), pengacara TV ada potensi untuk meraih ABPBH. Sebab itu melalui kolum ini minggu lalu, jika tidak Nabil, pilihan kedua saya adalah Aznil, apatah lagi dia juga juruhebah radio. (Penyebar berita pun buat kerja nak award ke??)

Cuma dibandingkan Nabil dan Mawi pula, saya menilai aura Mawi lebih hebat daripada Nabil. Sejarah ABPBH sukar menidakkan, artis yang asasnya menyanyi ada kelebihan mempertahankan anugerah berkenaan untuk tempoh dua atau tiga tahun lagi sepertimana dinikmati Datuk Siti Nurhaliza.

Mawi mempunyai aura, justeru tidak hairan sebaik dia melangkah ke Arena Of Stars, Genting Highlands ramai meneriak namanya, tetapi Nabil pula spesies artis yang bekerja keras.(penggunaan tetapi adalah tidak sesuai amat... macam ni punya ayat pun boleh lepas??) Lihat saja dia menguasai banyak program di televisyen dan filem lakonannya juga bersusun, Mawi masih dengan Aduh Saliha.

Namun tiada jaminan apakah Nabil boleh mempertahankan anugerah ini seperti Siti mahupun Mawi kerana segala-galanya bergantung pada tingkah laku Nabil.

Jika Nabil masih diterima peminat untuk terus menyimpan anugerah itu, bermakna dia mengatasi Saiful Apek. Bukan tidak mustahil, tetapi Nabil perlu panjang akal merangka strategi popularitinya.

Dalam dunia hiburan tanah air, Nabil harus sedar tingkah laku dan status selebriti itu diambil kira peminat fanatik mereka. Insiden Nabil memeluk Irma Hasmie sejurus diumumkan Bintang Paling Popular ABPBH 2008 tidak seharusnya terjadi kerana siapa tahu ada yang meluat melihat aksi itu. (siapa yang meluat?? encik adam mungkin??)

Selang sehari meraih anugerah itu, Nabil diundang ke Malaysia Hari Ini (MHI). Melalui siaran secara langsung dari TV3 itu, Nabil mengambil kesempatan memohon maaf di atas insiden memeluk Irma.

Kebetulan saya turut menjadi tetamu apabila pihak TV3 melalui Ahmad Fedtri Yahya mahukan pandangan bukan dari Berita Harian selaku penganjur. Bagi saya, sama ada mohon maaf Nabil diterima rakyat Malaysia atau tidak, yang pasti dia membuat kesilapan besar kerana membawa ‘kekasih’. (bawak awek salah, tak bawak salah!!dia punya awek dia punya pasallah)

Bagi saya, terlalu awal untuk Nabil bermain dengan gosip. (mmg pada mata en adam agaknya, segala perilaku artis adalah GOSIP!!)Yang untung dalam hal ini adalah Irma kerana tempias artis paling popular dirasainya. Selepas ini tidak mustahil ada filem mereka berdua. (dah rezeki.. naper?? tak de orang ajak en adam berlakon dengan isteri en adam ke??)

Sekadar contoh kemenangan Rosyam Nor dan Saiful Apek melalui ABPBH. Ketika kedua-duanya meraih anugerah itu, mereka tidak ditemani wanita yang boleh dilabelkan media sebagai kekasih. Kita maklum status Rosyam Nor yang mengasingkan isteri dari dunia seninya, Saiful Apek pula duda. (dah tau kenyataan tu, kenapa nak bezakan mereka plak?? kenapa tak samakan dato siti bawak dato k kehulu kehilir??)

Langkah kedua-duanya menerima anugerah itu nampak cantik tanpa kontroversi jelek. Sekalipun kita sedar kehidupan artis berbeza dengan masyarakat biasa, cuma artis generasi baru seperti Nabil harus sedar, berpeluk dengan bukan muhrim di khalayak ramai masih tidak boleh diterima mereka.

Bukan berniat menyinggung perasaan Nabil, tetapi sudah ada yang memperli kemalangan yang menimpa Nabil di simpang Bukit Jelutong, Shah Alam, diibarat balasan di atas apa dilakukan. (siapa yang perli ekk?? minyak kat atas jalan, mmg ler siapa yang lalu akan kena!! mengong!!)Memang pedih jika ada pihak sembur kita begini, tetapi inilah harga yang perlu dibayar Nabil bila sudah popular.(en adam bayar paling mahal kot!!)

Nabil belum merasai pahit getir menjadi anak seni. Dalam tempoh dua tiga bulan ini, sememangnya dia akan sentiasa ceria kerana statusnya selaku bintang paling popular tetapi harus diingat, Nabil usah kalut dengan pujian, populariti dan glamor kerana segala-galanya boleh hilang dengan sekelip mata.

Secara peribadi, kalaupun bintang Nabil pudar selepas ini, tidak ada yang mengejutkan saya kerana sebelum Nabil lahir, saya sudah berdamping dengan AR Badul, R Jaafar, Hamid Gurkha dan Mr Os. (apahal plak kuar ayat ni?? tak paham??)

ADAM: Terkejut, terpeluk, terbaring — nasib baik tidak terpejam! (sebab bukan en adam malaikat maut!!)

aku memang jelek kalo bab-bab macam ni.. tak tau apsal!!

No comments:

Post a Comment