Sunday, May 3, 2009

khulu'

Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya selama empat bulan Hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan.

atau

saya atau wakil saya tidak memberi nafkah yang selayaknya kepadanya selama tempoh masa yang tersebut padahal dia taatkan saya,

atau

saya melakukan sebarang mudharat atau lazim menyakiti tubuh badannya kemudian dia mengadu kepada Mahkamah Syariah,

dan apabila sabit aduannya disisi Mahkamah Syariah dan dia kepada Mahkamah Syariah yang menerima bagu pihak saya SEPULUH RINGGIT maka pada ketika itu tertalaq dia dengan cara TALAQ KHUL' (Tebus Talaq)


ada juga Mahkamah Syariah yang boleh sang isteri mengadu kalau suami bermasalah. soalan gua, kalo perempuan bermasalah?? lelaki mau jumpa sama siapa?? nak dipukul pun menjadi masalah, tidak dipukul dikata dayus.

zaman sekarang bukan seperti zaman dulu, suami balik dan isteri menunggu didepan pintu dengan sebilah rotan. kata sang isteri itu, kalo aku tidak menyenangkan hatimu dikala engkau melihat aku, pukullah aku.

dululah..

sekarang?? kunci sorang satu.. laki satu isteri satu.. balik pandai-pandailah bukak pintu sendiri.. sampai kat rumah, isteri terbongkang.. apa cer??

mana sang suami nak mengadu??

zaman dahulu, bila isteri masak, setelah dihidangkan, disisipkan disisi suami sebilah rotan. katanya, jika masakan saya tidak enak pada sang suami, pukullah saya..

sekarang?? masak ikut suka.. tawar, masin, manis semua belayar entah kemana..tanya pulak sedap ke tak?? kalo kata tak, depan rezeki muka masam mencuka.. lebih teruk lagi, tak masak langsung, penat katanya..

mana sang suami nak mengadu??

kalo cerita masalah rumahtangga, memang kisah 1001 malam..

p/s : ini hanya sebuah kisah, bukan luahan hati gua, hanya berdasarkan cerita-cerita masalah rumahtangga teman-teman gua.. tapi, tipulah kalo gua kata kisah-kisah macam ni takde kena-mengena dengan gua kan..

No comments:

Post a Comment